عدد الزوار


Tuesday, August 2, 2011

الــ،ــمـ،ــراهــ،ــقــ،ــه




فى يوم ذهبت الى الاستحمام
لكى اطفىء نار فى جسمى كالغليان
ثم انتهيت وتوجهت الى غرفتى
لكى ارتدى ملابسى الجميله
فوجدت وقتها المرئاه منيره
فلفت تظرى وقتها شىء غريب
شىء كان لي بمسابت التغريب
فتأملت اكثر وقولت فى بالى
لتكون المياه سطلتنى يا اخوانى
ولكن تأكد انى فايق ورايق


فوجدت تغيرات فى جسمى
اشياء تكبر واشياء تصغر
ولكن كان دائما للافضل
فشعرت وقتها بصوتى يرتفع
واحيانا اخرى ينخفض
فقولت يا الله اهذا وقت رجولتى
ام انها حانت انوثتى


فاكملت ملابسى
ونزلت اتغندر لقد بلغت يا بشر
من الان سأكون راجل وسأكون انا بنت
وسأواعد واقابل اما انا سأحب واغامر
ويوم تلوى الاخر رجولتى تزيد
اما انا فبأنوثتى انبهر


وفى يوم من الايام
قال ايه قالوا عنى حبيت
وفى الحب روحت وجيت
وقابلت ندى وهدى وسهام
وكلمت ايمى وانجى ومريام
بس عمرى ما حبيتهم حب جنان
مش عارف ليه بس محستش بالامان
وكنت مقضيها خروجات وافلام
وعمرى ما حسبتها اهم حاجه تعدى الايام


اما انا عجبنى فارس الاحلام محمود
وبصلى فى وقتها قالى رقمك كام
وقتها سبته ومشيت قوام
برغم انى كنت عايزه اكلمه كمان
بس بعدها بقى كلمت محمود
وكنت بحلم باليوم الموعود
اللى يعزفلى فيه بالعود
واكون فى حضنه وانسى الوجود
وبعدها اتغيرت مشاعرى لابعد الحدود
وحسيت ان الحب عندى مش موجود
وانه مجرد كلام وتغريد ورود
وهو قالى لازم نفترق ممكن
فى يوم حبنا يعود
بس مش عارفه دا حب
ولا هو اصلا لسه مش موجود


وبعدين يا شباب لقيت تغير
واضح فى الفكر موجود
مش عارف اتعامل
مع كل اللى فى البيوت
مع اهلى خناق ومشاكل لابعد الحدود
من هبلى سبت البيت
قولت بدل ما اكون منهم مطرود
وكنت عند صاحبى موجود
واوقات اقرب لربنا
وكتير ابعد لابعد الحدود


طيب وانا يا بنات اعمل ايه؟
اصل بابا خانقنى وفى بتنا حابسنى
منعنى من الخروجات وحتى الدردشات
بس اوقات بكت من المدرسه من سكات
واخرج انا وزمايلى ونشوف الحوارت
وفى مره اتفسحت مع الواد
اصله وحشنى ومش شوفته
من يوم التلات
وماما كل يوم نصائح بالكميات
وبقت عامله زى الرغايات
لدرجه ان اتخلق بنا مشكلات


بس بعدين حلصى شويه حاجات
كان اغلبها تغيرات غير كل اللى فات
وعديت تلت مرحلات
ودخلت خلاص فى مرحله الكليات

No comments: